FrestofunLogo  Verslag Vakantie 2008
Vier weken Midden- en Zuid-Duitsland
Met uitschietertjes naar Zwitserland en Frankrijk

Klik op dit symbool routepicto voor de globale routekaart.

ROOD ONDERSTREEPT
Linkt naar verdere info *** Toets F11= Groot scherm
Kopfoto
Vakantie 2008: Voor ons doen erg vroeg in het jaar, van half mei tot begin juni.
We gingen al jaren tweede helft augustus tot in september, deze keer kon Els geen accoord bereiken met haar broodheer.
Wilden we 4 weken weg, dan was deze vroege periode de enige keus. Doen dan maar!

Toen we thuis wegreden hadden we geen reisplan, gewoon maar eens kijken waar we terecht kwamen. Wel stond vast dat we vooral in Duitsland zouden blijven.
Duitsland heeft immers een groot aanbod van echte camperplaatsen die bij hun Wohnmobilstellplätze heten.
Dit zijn plekken waar je van gratis tot rond € 10,= kunt overnachten, al dan niet met voorzieningen zoals stroomaansluiting, afvalcontainers, een mogelijkheid om toiletcassette en vuilwatertank te legen en schoon water te pakken. Bij de duurdere plaatsen vind je soms zelfs douche en toiletgelegenheid.
Dit schijnt ook in Frankrijk het geval te zijn, maar we verstaan de Fransen niet zo goed..........
Bovendien horen we heel geregeld dat de bereidwilligheid om in een andere taal dan hun frans te communiceren niet erg groot is.

Een andere overweging was dat we, gezien de brandstofprijzen, dit keer zeker niet teveel kilometers zouden gaan rijden.
Dit is overigens ook het ideale voor Els: Zij heeft het niet zo op het rijden met de camper, vindt het "Kamperen" veel leuker.
Ons ideale concept: 'sMorgens niet te laat vertrekken, maximaal 100 a 150 km verplaatsen en op de volgende camperplaats ligt nog de hele dag voor je om activiteiten te ontplooien. Prettige bijkomstigheid: Men vindt vrijwel altijd een plek: De "Vertrekkers" zijn al weg en de "Aankomers" zijn nog niet gearriveerd.

Dit is even ter inleiding, nu het echte verslag! Wij hopen dat andere "Camperaars" er inspiratie uit kunnen halen.
Voor eventuele vragen: Stuur ons een mailtje en we zullen dit naar beste vermogen beantwoorden! KLIK HIER voor uw mail.
Eerste Pinksterdag: Els heeft van 07.00 tot 15.00 uur gewerkt, na een zoveelste record douchen en omkleden konden we om 15.40 uur vertrekken.
De eerste etappe ging naar de Moezel omdat we, vanwege Pinksteren èn het gegeven dat Duitsland vakantie had, in dit gebied de grootste kans hadden om nog een plek te vinden. Het wemelt langs de Moezel immers van camperplaatsen.
Daar aangekomen werd ons vermoeden bevestigd: Veel plaatsen tot de nok toe vol!
Maar we vonden in Ensch, we waren er al eerder, nog een leuke plek. De vakantie kon nu echt beginnen!
Els nam uitgebreid tijd om uit te puffen van een lange dag en Fred maakte nog een stevige wandeling voordat bij het invallen van de avond het bed opgezocht werd.

Ensch ad Moezel
Sobernheim Ook bij het ontwaken was het weer prachtig: Stralende zon en strakblauwe hemel.
Nog even lekker buiten ontbijten met thuisbezorgde Deutsche Brötchen en daarna: Op naar de volgende bestemming.
We waren al eerder bij Bad Sobernheim aan de Nahe maar hebben er toen niet gebivakkeerd. Toen al namen we ons voor om hier eens terug te keren: Zogezegd, zo gedaan!
Een echt mooie camperplaats, goed verzorgd en mooi gelegen. Vlak bij de camperplaats vindt men een "Barfusspfad", daar loop je een parcours op blote kakkies door modder, over keitjes en balkenbruggetjes en eventueel dwars door het riviertje de Nahe. We deden dit parcour vorige keer, we pikken enkele foto's uit het verleden, deze keer beperkten we onze activiteiten tot een stevige wandeling en een stad-boemel(tje).
Bad Soberheim Bad Soberheim Bad Soberheim

Het schijnt door een of andere geleerde bewezen te zijn dat dit baggeren op blote voeten voor allerhande onderdelen van het menselijk lijf erg heilzaam is.
Zelfs als je hieraan twijfelt is het toch wel leuk om eens mee te maken!
En...........: Met deze activiteit kunnen een paar uurtjes leuk ingevuld worden.

Geen spijt van een hernieuwd bezoek aan Bad Sobernheim, maar we besloten de volgende dag toch maar door te rijden naar Wertheim aan de Main.
Dit vonden we in onze Bordatlas, een lijvig werk met vrijwel alle camperplaatsen in Duitsland en andere landen in Europa.

We prikten een gratis plaats bij een giga-camperdealer met direct aanpalend een splinternieuw Outletcenter. We vonden wel wat spulletjes bij de dealer, het Outletcenter was mooi, maar aan ons, anti-merk-mensen, niet besteed.
We verkasten dus naar een andere plek bij Wertheim-Stad.